Днес ще ви запозная с Ричард Аведон / според някои- Аведън/- човекът, превърнал модната фотография в истинско изкуство! И, разбира се, негови фотоси.
Един от най-добрите портретисти е роден през 1923 г. в Ню Йорк и още десетгодишен открива фотографията и започва да снима портрети. Импулсът го тласка да обикаля спирки, панаири, магистрали и места, където се събират много хора, общуващи помежду си, небрежни и неподозиращи за окото на камерата, което ги дебне. Освен да наблюдава хората, техните реакции, движения, жестове и мимики, било важно да намери добрата светлина.
Първият му модел е руският композитор Сергей Рахманинов, който живял в същата сграда в Ню Йорк, където били бабата и дядото на Аведън. Веднага след като завършва фотография, започва работа в сп. "Харпърс базар", а след две десетилетия го напуска, за да премине във "Вог", където работи до 1990 г. В този период се налага като най-добрия портретист, като показва знаменитости, държавници, артисти, актьори и актриси в различна светлина от тази, в която обичайно ги улавя камерата. Най-дълго Ричард Аведън изследва къде е източникът на светлината, за да усети правилното място, на което да разгъне триножника си. Преди да започне самата фотосесия, майсторът изучава обекта си. Следи движенията, реакциите и изражението на човека срещу обектива си. "Понякога имам чувството, че във всичките ми снимки съм заснел и себе си, моята същност. Вълнуват ме страданията на човечеството. Споделям проблемите на хората, усещам ги като моя грижа", казва творецът.
Дълбоко емоционалният стил, който се прицелва в изразителни състояния като тъгата или индивидуалната творческа работа на моделите му, преобразява строгата монотонна фотография.
Пред него секссимволът Мерилин Монро сваля вечната си усмивка
и показва противоречивия си характер. Позирали са му стотици звезди от артистичния живот и политическия свят като Пикасо, Салвадор Дали, Луи Армстронг, Боб Дилън, "Бийтълс", Джанис Джоплин, Франк Синатра, Чарли Чаплин, Одри и Кетрин Хепбърн, Бриджит Бардо, Марлон Брандо, Алфред Хичкок, Кристин Деньов, София Лорен и светските личности като Хенри Кисинджър, американските президенти Дуайт Айзенхауер, цялото семейство Кенеди, Роналд Рейгън и Джордж Хърбърт Уокър Буш.
Повече от 50 години Аведън се задържа като едно от най-важните имена във фотографията и модата, има много богато творчество и неизброимо количество снимки. За себе си говори като за маниакален работохолик, който вярва, че работата, за разлика от брачния партньор, никога няма да изневери и следователно заслужава повече внимание. „Ако някой ден премине, без да направя, нещо свързано с фотографията, ще е сякаш не съм направил нещо съществено за моето съществуване, примерно да съм забравил да се събудя…” казва Аведън в разгара на кариерата си.
Типични за творчеството му са черно-белите филми, на които снима до последно, широкоформатната фотография в мащаб 8 x 10, силно контрастните вертикални снимки, в които ни сблъсква с моделите си фронтално на изцяло чист бял фон. Не се притеснява да разкрие, че за разлика от много свои колеги той не харесва младите лица. Фотографският му интерес се раздвижва от очи и ръце, които разказват цяла история. През 1995 и 1997 г. създава два легендарни календара „Пирели”, а критиците го поставят сред десетте най-добри фотографи в света.
и показва противоречивия си характер. Позирали са му стотици звезди от артистичния живот и политическия свят като Пикасо, Салвадор Дали, Луи Армстронг, Боб Дилън, "Бийтълс", Джанис Джоплин, Франк Синатра, Чарли Чаплин, Одри и Кетрин Хепбърн, Бриджит Бардо, Марлон Брандо, Алфред Хичкок, Кристин Деньов, София Лорен и светските личности като Хенри Кисинджър, американските президенти Дуайт Айзенхауер, цялото семейство Кенеди, Роналд Рейгън и Джордж Хърбърт Уокър Буш.
Повече от 50 години Аведън се задържа като едно от най-важните имена във фотографията и модата, има много богато творчество и неизброимо количество снимки. За себе си говори като за маниакален работохолик, който вярва, че работата, за разлика от брачния партньор, никога няма да изневери и следователно заслужава повече внимание. „Ако някой ден премине, без да направя, нещо свързано с фотографията, ще е сякаш не съм направил нещо съществено за моето съществуване, примерно да съм забравил да се събудя…” казва Аведън в разгара на кариерата си.
Типични за творчеството му са черно-белите филми, на които снима до последно, широкоформатната фотография в мащаб 8 x 10, силно контрастните вертикални снимки, в които ни сблъсква с моделите си фронтално на изцяло чист бял фон. Не се притеснява да разкрие, че за разлика от много свои колеги той не харесва младите лица. Фотографският му интерес се раздвижва от очи и ръце, които разказват цяла история. През 1995 и 1997 г. създава два легендарни календара „Пирели”, а критиците го поставят сред десетте най-добри фотографи в света.
Напуска света през 2004, докато изпълнява ангажимент за „Ню Йоркър”, а
последната снимана от него знаменитост е скандинавската певица Бьорк.
Донатела Версаче го определя като „истински гений на фотографията и един от най-великите артисти на нашето време. Благодарение на Ричард фотографията се превърна в истинско изкуство. Той беше човек, който обича модата и знае как да изрази погледа си чрез обектива на фотоапарата. Той беше винаги готов да подчертае и покаже и най-малките скрити детайли, превръщайки ги в главно действащо лице в кадъра”.
А ето и още малко снимки от известният фотограф, които представям на вашето внимание в галерията ни. Приятна разходка сред великите :))))
Моника Белучи пред обектива на Ричард Аведън, Юли 1997
Чарли Чаплин:
Семейство Кенеди:
Синатра и Брандо / в младите им години/ :
Моника, Моника...!
ОтговорИзтриване:)))
ОтговорИзтриванеЖена един път, както се казва...: )))
Обожавам я...сори, че малко off topic, но не се сдържах :)
ОтговорИзтриванеНемаш грижи, а и още повече, че за мен това е една от най- перфектните, чисто визуално, жени, която с годините развива и сексапrл, и чар, и неувяхваща красота! Нищо, свързано с това не е off: )))
ОтговорИзтриванеБраво Омни !
ОтговорИзтриванеЕто такива постове си заслужават да се четат !
Някои жени остаряват различно.
ОтговорИзтриванеЗа Белучи това е беда .
Ако сравним например Марсо с Белучи например ще видим че разликата е несравнима .
Справка - филмът Dont Look Back 2009.
Ох, Моника е страхотна и снимката също, ама тази нереална талия как са я постигнали се чудя? С корсети ли така са я прищипали?
ОтговорИзтриванеБлагодаря, Вал- подобна оценка от теб предизвиква смирено преклонение в душата ми!/ знаеш, колко ти се възхищавам:)/. Този филм, уви, не съм гледала, което ще оценя като сериозен пропуск, тц,тц.
ОтговорИзтриване@ Myhappypond- донякъде корсети, донякъде ген. Имах позната с подобна талийка и все мислех, че ще се счупи, но и не свалях очи от нея. Женственост отвсякъде!
Уникална статия малката.Благодаря ти,удоволствието беше изцяло мое.Споря обаче за Белучи-просто не я харесвам :)
ОтговорИзтриване@ Благодаря, Лилс, ама ше се зачервя вече :)))
ОтговорИзтриванеПа то не е нужно да я аресваш, трябва да има разнообразие, включително и в мненията : ))) Така е по- интересно:)))
Avedon е О-ГРО-МЕН! Благодаря, Омни :) Изпревари ме по много приятен за четене начин.
ОтговорИзтриванеМоля, моля:))) . Ама не съм фенка на изпреварванията :)
ОтговорИзтриванеAведон завърва литература, ако не се лъжа...миналата година имаше изложда в Париж на около 250 копия от 8х10" контактни копия за Харпърс Базар с отсечките за страници до 62х78" триптих, ако не и 4.
ОтговорИзтриванеЕто ви еидн блог на един човек работил за него като асистент 50 години.
http://lifeslittleadventures.typepad.com/lifes_little_adventures/2006/05/how_we_did_it.html
Всъщност акцента тук е върху фотографският свят на Аведон и онова, което е пряко свързано с него и само с него.
ОтговорИзтриванеДа разбира се, нищо по-различно не съм написал.
ОтговорИзтриванеФотографският свят на Ейвдън е пряко свързан в това, къде и как е живял, къде и какво е учил, в какви среди се е движил и т.н. А линка, който съм пуснал е точно по темата, ако не ви е интересен, можете да го изтриете. Както и коментарите ми, ако не ви харесват (предвид тона на Омния).
ОтговорИзтриванеПриятен ден.
О, боже мой, не мисля нищо да изтривам! Линка е допълнение за всеки интересуващ се, а тон още не съм започнала да държа. Не мисля и , че е необходимо.
ОтговорИзтриване